9 فروردین 1403

آشنایی با ساختار تایر


انواع لاستیک خودرو از نظر ساختاری

لاستیک ها در طول زمان دستخوش تحولات و نوآوری های بسیاری گشته اند که بهبود کارایی و سهولت استفاده از آن ها را در پی داشته است. در ابتدا تایرها به‌ طور دائمی بر روی چرخ‌ها نصب می‌شدند و قابل جدا کردن نبودند. زمانی که تایرهای بادی اختراع شدند مشکل بزرگ‌ تر شد ، زیرا تعمیر تایرهای بادی متصل به چرخ بسیار مشکل بود. در سال ۱۸۸۹ برادران میشلن (نامی مشهور در صنعت تایر‌سازی) اولین تایر بادی قابل جدا شدن را اختراع کرده و با نصب آن بر روی دوچرخه در سال ۱۸۹۱، اختراع خود را به ثبت رساند.

لاستیک‌ آج‌دار

لاستیک های بادی در ابتدا  کاملاً صاف و بدون هر گونه  آج ساخته می‌شدند. اما زمانی که این تایرها در اتومبیل به کار گرفته شدند، به دلیل سرعت بیشتر اتومبیل نسبت به دوچرخه و استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی، به پایداری بیشتر و کشش بهتر تایرها احساس نیاز شد. در سال ۱۹۰۴ شرکت کانتیننتال آلمان برای نخستین بار لاستیک‌های آج‌دار را اختراع کرد و شرکت گودیر نیز در سال ۱۹۰۸ به تولید این لاستیک ها برای حرکت در جاده‌های لغزنده اقدام نمود.

لاستیک تیوبلس

تا میانه‌های قرن بیستم از تایرهای تیوب دار استفاده می‌شد و اولین تلاش‌ها برای ساخت لاستیک های بدون تیوب به شکست انجامید. اما در سال ۱۹۴۶ شرکت گودریچ اختراع تایر بدون تیوب یا تیوبلس را به ثبت رساند. در سال ۱۹۵۲ این نوع تایر به تولید رسید و سرانجام در سال ۱۹۵۴ اولین خودروی تولیدی در ایالات‌متحده با تایرهای تیوبلس به حرکت درآمد.

لاستیک بایاس

لاستیک بایاس ، از نخ های  لایه به لایه و متقاطع با زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه را ساخته شده اند و  قرارگیری این لایه ها بر روی هم به طور ضربدری ، دیوار کناری و آج را به هم متصل می کنند که این طراحی باعث انعطاف پذیری بیشتر دیواره تایر شده و از مزیت های مهم تایر بایاس محسوب می شود . این انعطاف پذیری باعث رانندگی روان در سطوح ناهموار نیز می گردد. این تایرهای به سادگی سوراخ می شوند که در اکثر مواقع قابل تعمیر نبوده و باید تعویض شوند. تایر بایاس نسبت به تایر ادیالی ارزان تر بوده ، اما باید به این نکته توجه کرد که آنها دارای طول عمر کمتری نسبت به آنها هستند.

لاستیک رادیال

در تایرهای رادیالی ، نخ لایه ها زاویه ۹۰ درجه را می سازند که به دیواره کناری و آج تایر اجازه می دهند تا به طور مستقل عمل کنند. جنس این نخ ها عموماً ریون یا پلی استر می باشد. بنابراین ، انعطاف پذیری دیواره جانبی و تماس بیشتری با زمین وجود خواهد داشت و به لطف انعطاف پذیری و مقاومت آنها بیشتر شده ، ضربه را جذب می کند و در نتیجه باعث سواری بهتر و راحت خواهد شد. این نوع تایر باعث کاهش مصرف سوخت ، آسیب کمتر ، افزایش طول عمر نیز می شود .

تفاوت لاستیک های رادیال و بایاس؟

تفاوت اصلی بین لاستیک های رادیالی و بایاس در ساخت بلت (تسمه) است. در اینجا درباره نکات مثبت و منفی هر کدام از این نوع تایرها بیشتر توضیح خواهیم داد و در آخر نتیجه گیری خواهیم کرد که کدام تایر دارای طول عمر بیشتر و عملکرد بهتر در انواع جاده ها می باشند.

نکات مثبت و منفی لاستیک رادیالی و لاستیک بایاس

نکات مثبت لاستیک رادیال:

در اینجا به بررسی نکات مثبت لاستیک رادیالی می پردازیم ، این لاستیک :

  • طول عمر و دوام بیشتر لاستیک

  • مقاومت غلتشی کم و کاهش مصرف سوخت

  • پایداری حرکتی عالی

  • شتاب و فرمانپذیری خوب 

  • مقاوم در برابر پنچر شدن

نکات منفی لاستیک رادیال :

در اینجا به بررسی نکات منفی لاستیک رادیالی می پردازیم ، این لاستیک :

  • چسبندگی کم در سرعت های پایین

نکات مثبت تایر بایاس :

در اینجا به بررسی نکات مثبت لاستیک بایاس می پردازیم ، این لاستیک :

  • انعطاف پذیری دیواره لاستیک

  • رانندگی روان در جاده های ناهموار

نکات منفی لاستیک های بایاس :

در اینجا به بررسی نکات منفی لاستیک بایاس می پردازیم ، این لاستیک :

  • مقاومت غلتشی بالا و افزایش مصرف سوخت

  • طول عمر کوتاه لاستیک

  • دارای سر و صدایی فراوان

back